ریمپ خودرو 14
نوشته شده توسط : nima

امروز در این مقاله قصد داریم از یکی از کارهای زیر شاخه های تیونینگ یعنی ریمپ توضیح بدیم که کلا این فرایند چیست و چه کاربرد و مزایای برای خودرو دارد. تیم تخصصی تیونینگ دکتر ریمپ توانسته است با علم کافی و تخصصی در زمینه ریمپ با دسترسی خوب به ایسیو خودرو بهترین راندمان را گرفته و شما از تغییرات ایجاد شده شگفت زده کند در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ریمپ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین سبقت‌گیری احساس کنید خودروتان شتاب و چالاکی کافی را ندارد یا هنگامی که پشت سر خودرو دیگری مشغول رانندگی هستید و سعی دارید فاصله اتومبیل خود را با خودرو مذکور به حداقل برسانید، متوجه می‌شوید که پیشرانه‌تان با وجود عاری بودن از هر گونه نقص فنی، به اندازه کافی توانمند نیست و هرچه تلاش می‌کنید بیشتر به عدم توانمندی اتومبیل خود پی می‌برید.

در چنین موقعیتی مالک خودرو با دو راهکار روبرو خواهد بود؛ راه ‌حل اول تعویض اتومبیل با یک مدل قوی‌تر و البته گران قیمت‌تر است که بسته به شرایط مالی صاحب خودرو می‌تواند چاره‌ساز باشد. راهکار دوم تقویت پیشرانه خودروست که می‌تواند به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری صورت پذیرد.

تقویت موتور خودروورای مباحث قانونی، تیونینگ یا تقویت سخت افزاری خودرو می‌تواند تغییرات محسوسی در بهبود قوای محرکه، شتابگیری، توانمندسازی و به طور خلاصه در قدرتمندتر ساختن پیشرانه خودرو پدید آورد، اما از طرف دیگر هم استهلاک پیشرانه را نسبت به قبل افزایش داده و هزینه تقریبا گزافی را  بر جیب مالک خودرو تحمیل می‌کند. اینجاست که تنها راه چاره باقیمانده ریمپ یا همان تقویت نرم افزاری واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودروست. در این مقاله قصد داریم شما را با بازنویسی پارامترهای نرم‌افزار ایسیو یا ریمپ ایسیو آشنا ساخته و مزایا و معایب آن را به استحضارتان برسانیم، لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

ریمپ ایسیو چیست؟

ECU یا همان کامپیوتر خودرو وظیفه هماهنگ‌سازی، کنترل و نظارت بر صحت عملکرد بسیاری از متغیرها و پارامترهای مرتبط با عملکردهای الکترونیکی نظیر میزان و زمان پاشش سوخت، نسبت ترکیب سوخت با هوا، دمای شروع به کار فن و غیره را برعهده دارد. در واقع ایسیو به طور پیش‌فرض برنامه‌ریزی شده تا بر سیستم سوخت‌رسانی، جرقه زنی و سایر ادوات برقی-الکترونیکی خودروهای انژکتوری از طریق یک سری داده‌ها و دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده به نام مپ، نظارت و کنترل داشته باشد.

در اکثر مواقع کارخانه سازنده، برنامه پیش ‌فرض ایسیو و ارقام پارامترهای مربوط به آن را برای تمام مناطق و شرایط آب و هوای یک کشور به طور یکسان در نظر می‌گیرد؛ حال آنکه به طور مثال اگر بین دو منطقه شهری در یک کشور اختلاف ارتفاع قابل توجهی وجود داشته باشد، غلظت اکسیژن در هوای این مناطق با یکدیگر متفاوت بوده و در نتیجه هوای دریافتی توسط پیشرانه‌ها در این دو شهر کیفیت متفاوتی خواهد داشت. اختلاف غلظت اکسیژن در هوای این شهرها باعث می‌شود تا کیفیت انفجار درون سیلندر و کارایی پیشرانه‌ها در این دو شهر نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و راندمان موتور در یکی نسبت به دیگری با کاهش روبه‌رو شود؛ بنابراین مالک خودرو نمی‌تواند از تمام ظرفیت و توانمندی اتومبیل خود بهره‌مند شود.

برنامه پیش ‌فرض ایسیوبرای رفع این مشکل کافیست تا تغییراتی در ارقام پارامترهای پیش‌فرض ایسیو اعمال گردد تا بتوان افت غلظت اکسیژن هوا را با اعمال تغییر در مواردی نظیر میزان یا زمان پاشش سوخت، زمان جرقه زنی شمع‌ها و امثالهم اصلاح کرده و راندمان موتور را افزایش داد. ضمنا کیفیت متفاوت سوخت نیز می‌تواند شرایط مشابهی با اختلاف کیفیت هوا در موتور ایجاد کند.

لازم به ذکر است که نرم افزار واحد کنترل الکترونیکی یا همان مپ ایسیو پارامترهای مختلفی را پشتیبانی و کنترل می‌کند. از جمله این پارامترها می‌توان به زمان پاشش سوخت، فشار پاشش سوخت، زمان شارژ کویل، آوانس جرقه، سرعت فن، دمای عملکرد فن، زاویه آوانس، ولتاژ باتری، راندمان حجمی سوخت، دور آرام، کالیبراسیون سنسورها، گام موتور پله‌ای، ولتاژ سنسور اکسیژن، نسبت سوخت به هوا و … اشاره نمود. هر کدام از پارامترهای مذکور دارای مقادیری از پیش تعیین شده هستند؛ از طریق ریمپ خودرو می‌توان این مقادیر را تغییر داد تا عملکرد و توان پیشرانه بهبود یابد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: